sobota
28 lipRetoryka w szkole podstawowej – argumentacja na lekcjach języka polskiego i matematyki
25 maja 2018 odbyło się spotkanie pt. Retoryka w szkole podstawowej – argumentacja na lekcjach języka polskiego i matematyki – warsztaty dla studentów polonistyki i nauczycieli szkół podstawowych przygotowane pod patronatem PTR przez Zakład Retoryki i Mediów i Zakład Edukacji Polonistycznej i Kształcenia Ustawicznego w Instytucie Polonistyki Stosowanej na UW oraz Szkołę Nauk Społecznych IFiS PAN.
Warsztaty były prowadzone wspólnie przez polonistów i matematyków. W zajęciach wzięli udział uczniowie klas V-VI szkoły podstawowej, którzy zostali postawieni wobec tak samo brzmiących zadań. Uczniowie pracowali w podgrupach rówieśniczych, ale po każdym etapie warsztatów osoby prowadzące animowały wymianę zdań i doświadczeń w rozwiązywaniu konkretnego problemu i sposobie uzasadniania drogi rozumowania.
Zadania dla uczniów były odpowiednio przygotowane, a ich celem było pokazanie, że argumentacja jest czymś naturalnym dla dziecka i dokonuje się na różnych poziomach w zależności od wieku, a także, że prowadzi do rozwijania umiejętności rozumowania matematycznego, jak również umiejętności interpretacji tekstu kultury.
Celem warsztatów było również pokazanie, że pewne elementy są wspólne zarówno dla rozumowania matematycznego, jak i rozumowania rozwijanego w interpretacji tekstu na języku polskim. W warsztatach wszyscy uczestniczyli razem, zaczynali matematycy, kontynuowali poloniści.
Zespół przygotowujący i prowadzący zajęcia:
Mgr Kinga Białek – Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego
Dr hab. prof. UJ Krzysztof Biedrzycki – Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński
Dr hab. prof. IFiS PAN Michał Federowicz – Szkoła Nauk Społecznych IFiS PAN
Mgr Marcin Karpiński – Pracownia Matematyki w Stowarzyszeniu ROZWIŃ SIĘ; Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego
Mgr Magdalena Swat – Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego
Mgr Małgorzata Zambrowska – Pracownia Matematyki w Stowarzyszeniu ROZWIŃ SIĘ; Akademia Pedagogiki Specjalnej
Zamysł wspólnych warsztatów dla różnych dziedzin w znacznej mierze czerpie z dorobku badawczego projektu „Entuzjaści Edukacji” zrealizowanego w latach 2009-2015 w Instytucie Badań Edukacyjnych, w tym Pracowni Języka Polskiego i Pracowni Matematyki działających wówczas w IBE, które współtworzyli pomysłodawcy warsztatów.
Warsztaty finansowane były z Uniwersyteckiego Programu Indywidualizacji Kształcenia