
Oblicza retoryki (3): webinarium z prof. UAM dr hab. Agnieszką Kulą
Zapraszamy na kolejną dyskusję zainicjowaną przez prof. UAM dr hab. Agnieszką Kulą wokół tematu:
Retoryka początku w dyskursie publicznym. Potencjały i problemy badawcze
- Oblicza retoryki (webinarium)
- 26.03.2025 (środa!)
- godz. 19:00
- Webinarium odbędzie się na platformie Teams (link).
Fascynujące wydaje mi się znalezienie złożonej odpowiedzi na pozornie tylko proste pytanie: jak zacząć? A dokładniej: jak, dlaczego, z jakim skutkiem zaczyna się (tekst, temat, wątek, opowieść o przełomowym zdarzeniu, opowieść o wydarzeniu dobrze znanym etc.) w polskim dyskursie publicznym, a w jego ramach – w dyskursie medialnym.
Sprawa nie jest ani banalna, ani oczywista, mimo że wielką wagę początku traktuje się bardziej jako aksjomat niż problem wart analiz. Analiza retoryczna pozwala nie tylko na całościowe, ale także wieloperspektywiczne ujęcie problemu: a więc nie badamy jedynie tekstu jako wytworu (gdy początek jest rozumiany jako lid, wstęp, pierwszy akapit), ale także etap inwencji czy dyspozycji retorycznej – tym samym więc możemy się zastanowić na przykład nad tym, jak wygląda ciągłe „rozpoczynanie”, utrzymywanie napięcia i kontaktu z odbiorcami w przekazach na żywo, gdy media muszą wypełniać ciszę w oczekiwaniu na ważne, transmitowane wydarzenie, albo jak wyglądają nieustanne rewitalizacje, by rozpoczynać atrakcyjnie i konkurencyjnie informowanie o czymś społecznie istotnym (casus pandemiczny). Chciałabym porozmawiać o potencjałach i problemach badawczych, jakie wynikają z przyglądania się początkom w różnych wymiarach i odsłonach.
Zapraszają organizatorzy:
Barbara Sobczak
Bartosz Hordecki
***
Biogram
Agnieszka Kula – filolożka, lingwistka, pracowniczka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Interesuje się dyskursem medialnym oraz współczesną polszczyzną w jej wymiarze pragmatycznym i retorycznym. Autorka monografii: Redundancja w mediach. Studium pragmalingwistyczne (2017), Przytoczenie w przekazie medialnym (2012, z Moniką Grzelką), Cechy stylowe publicystyki ekonomicznej (2010).