PR uczelni: warsztaty retoryczne 2019
Tegoroczne warsztaty Polskiego Towarzystwa Retorycznego, które odbędą się 17 maja 2019 roku, adresowane są do osób, które zajmują się popularyzacją i promocją nauki. Spotkanie składa się z dwóch bloków tematycznych:
- Instastory kontra wykres – obraz w nauce i jej promocji
- Jak (nie) mówić o nauce
Partnerem warsztatów jest Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”
Szczegółowy opis warsztatów
Instastory kontra wykres – obraz w nauce i jej promocji
Obraz wykorzystywany jest do ilustrowania bądź objaśniania wyników badań. Pomaga unaocznić procesy, przyciąga uwagę swą urodą lub niezwykłością, czasem bawi. W jaki sposób naukowcy mogą czerpać z możliwości przekazów wizualnych, by przedstawiać, popularyzować i komercjalizować swoją pracę?
Zdjęcie, mem, film, snap, strona www, instastory – to wizualne narzędzia, z których na co dzień korzystają potencjalni kandydaci na studia. Jak mogą używać ich profesjonaliści, odpowiadający za promocję uczelni?
Czy obraz może pomóc znaleźć złoty środek między powagą autorytetu nauki i atrakcyjnością studiowania? Jak budować perswazyjne komunikaty promujące naukę i studia, żeby było „na serio, ale nie drętwo”. Jak podkreślić tradycję, ale bez napuszenia? Jak uchronić się przed byciem „młodzieżowym na siłę”?
Te zagadnienia zostaną poruszone w czasie warsztatów adresowanych zarówno do pracowników naukowych, jak i osób zajmujących się promocją nauki.
Tematyka zajęć:
- Perswazyjność obrazu
- Obraz w mediach społecznościowych
- Selfie w gronostajach – wizualne strategie promocji uczelni
- Pani z próbówką – naukowiec ze stocka
- Młodzież na trawie i fundusze unijne – uniwersyteckie stereotypy wizualne
- Przykłady dobrych i złych praktyk
Warsztaty prowadzi dr hab. Agnieszka Kampka.
Dr hab. Agnieszka Kampka pracuje na Wydziale Nauk Społecznych SGGW, jest sekretarzem Polskiego Towarzystwa Retorycznego i redaktorem naczelnym czasopisma „Res Rhetorica”. Jej zainteresowania naukowe dotyczą retoryki politycznej i retoryki wizualnej. Jest autorką i redaktorką prac poświęconych tej tematyce, m.in.: Czy obrazy rządzą ludźmi, red. A. Kampka, A. Kiryjow, K. Sobczak, Warszawa 2017; Retoryka wizerunku medialnego, red. A. Budzyńska-Daca, A. Kampka, K. Molek-Kozakowska, Warszawa 2016; Retoryka wizualna. Perswazyjna siła obrazu (red.), Warszawa 2014.
Jak (nie) mówić o nauce
Co ma wspólnego nauka i proszek do prania? Motorem ich powstania jest rozwiązanie jakiegoś problemu, kryje się za nimi również ludzka ciekawość, by szukać nowego; na swój sposób mają służyć ludziom. Wreszcie – żeby zarówno z proszkiem do prania, jak i nauką dotrzeć do odbiorców – trzeba je odpowiednio opakować i sprzedać odbiorcom.
Współczesny naukowiec w zasadzie nie może już prowadzić badań jedynie w zaciszu komputera, lektur i notatek. Musi ze swoją pracą naukową wyjść do ludzi. Nie wszyscy rodzą się z takimi samymi retorycznymi predyspozycjami, ale wszyscy mogą poznać kilka zasad, które ułatwią opowiadanie o zainteresowaniach badawczych w sposób efektywny, elegancki i etyczny.
Tematyka zajęć:
- Podstawowe zasady retoryczne;
- Metafora, definicja, pytania – potężna broń komunikacji;
- Kilka przykładów z życia, kiedy chciało się dobrze, ale… nie wyszło.
Warsztaty prowadzi dr Ewa Modrzejewska.
Dr Ewa Modrzejewska – medioznawca, doktor nauk społecznych w zakresie nauk o polityce, adiunkt w Instytucie Polonistyki Stosowanej UW. Pracuje w Zakładzie Retoryki i Mediów. Absolwentka dziennikarstwa na UW. Od ponad 20 lat związana z sektorem NGO, w przeszłości pełniła społecznie funkcję rzecznika Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej; współtworzyła serwis obywatelski MamPrawoWiedziec.pl. Ma na koncie wiele wystąpień w radiu i telewizji. Członek zarządu Polskiego Towarzystwa Retorycznego, redaktor czasopisma naukowego „Res Rhetorica”. Interesuje się retoryką w komunikacji publicznej, a w szczególności retoryką danych, oraz rozwijaniem szeroko pojmowanych kompetencji medialnych. Współredagowała książki Retoryka i wartości (2019); Retoryka negocjacji (2018).