Środa/ Wednesday, 17.04.2024 |
|||||
9.30-10.00 | Rejestracja uczestników (I piętro) / registration of participants (1st floor) | ||||
10.00-10.15 | Sala/Room INVENTIO Maria Załęska (przewodnicząca PTR), Agnieszka Budzyńska-Daca (przewodnicząca komitetu organizacyjnego Kongresu)Uroczyste otwarcie Kongresu /Congress opening ceremony |
||||
10.15-11.45 | Sala/Room INVENTIO | Plenary session | Chair: Maria Załęska
Petra Aczél (Moholy-Nagy University of Arts and Design MOME – Budapest, Hungary) Humanizing the Future – Rhetoric as a Future Skill
|
||||
11.45-12.10 | Przerwa kawowa / Coffee break | ||||
Sala/Room INVENTIO | Sala/Room DISPOSITIO | Sala/Room ELOCUTIO | |||
SESJA I / SESSION I | Teaching rhetoric: international perspectives | Retoryka i wizualność | Retoryka: od starożytności do współczesności | ||
Przewodniczy / Chair Agnieszka Szurek |
Przewodniczy / Chair Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn |
Przewodniczy / Chair Maria Barłowska |
|||
12.10-12.40 | Friederik Appel Olsen (University of Copenhagen)
Environmental Parataxis: Writing the Toxic Anthropocene in Rachel Carson’s Silent Spring |
Agnieszka Kampka (SGGW)
Retoryka wizualna w edukacji obywatelskiej |
Maria Joanna Gondek (KUL)
Roztropnościowa perspektywa funkcjonowania retoryki perypatetyckiej |
||
12.40-13.10 | Cristine Isager (University of Copenhagen)
Rhetorical style in civic action: How students develop solutions to wicked problems by playful rhetorical (recon)figuration |
Karolina Dobrosz i Zofia Władyka-Łuczak (UŁ)
Czy można mówić o retoryce obrazu (?) |
Beata Gaj (UKSW Warszawa)
Wiarygodność mistrza i terapeuty. Retoryka w teologii i psychologii – przykłady antyczne i współczesne |
||
13.10-13.40 | Katarzyna Molek-Kozakowska, Artur Cedzich (Uniwersytet Opolski)
Rhetorical categories and skills in the context of critical literacy: A report from a citizen science project with secondary schools |
Anna M. Kiełbiewska (UW)
Retoryczny wymiar grzeczności językowej jako środka asymilacji kulturowej |
Kacper Andrychowski (UW)
Wykorzystanie krytyki ideograficznej przy analizie tekstów starożytnych |
||
13.40-14.30 | Obiad / Lunch | ||||
SESJA II / SESSION II | Rhetoric across dimensions | Retoryka: studia przypadków | Warsztaty dla młodych badaczy (hybrydowe) | ||
Przewodniczy / Chair Agnieszka Piskorska |
Przewodniczy / Chair Agnieszka Kampka |
Prowadzące: Maria Załęska i Anna M. Kiełbiewska | |||
14.30-15.00 | Agnieszka Szurek (UW)
Rhetorical Construction of Space and Memory: Small Mazovian Towns in Regional Memoirs |
Elżbieta Pawlak-Hejno (UMCS Lublin)
Język perswazji ekonomicznej: jak uczyć się pozyskiwania środków? Crowdfunding w praktyce |
14.30-15.15
Warsztat z zakresu pisania prac naukowych z elementami retoryki, prowadząca: Maria Załęska (UW)
15:15-16.00
Autoprezentacja w pracy naukowca, prowadząca: Anna M. Kiełbiewska (UW)
|
||
15.00-15.30 | Frida Hwiid Broberg i Thore Keitum Fisker (University of Copenhagen)
“I can’t hear you when you’re angry”: On the importance of teaching and practicing embodied rhetorical listening |
Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn (KUL), Brian Krostenko (University of Notre Dame)
Retoryka polskiego gangsta rapu w kontekście amerykańskiego źródła gatunku – analiza retoryczna „Rewolucji Romantycznej” Bedoesa i Lanka |
|||
15.30-16.00 | Márton Gergely Rétvári (Corvinus University of Budapest)
Ready Speaker one – Using virtual reality in public speaking education. |
Jakub Pstrąg (UJ)
O (meta)retorycznej świadomości w przestrzeni medialnej |
|||
16.00-16.30 | Przerwa kawowa / Coffee break | ||||
16.30-18.00 | Sala/Room INVENTIO | plenary session | Przewodnicząy / Chair: Katarzyna Molek-Kozakowska)
Dietmar Till (University of Tübingen, Germany) Digital rhetoric training for the 21st century: A showcase of two Tübingen-based projects
|
||||
18.00-20.00 | Uroczysta kolacja / Dinner | ||||
Czwartek/ Thursday, 18.04.2024 |
|||||
9.00-9.30 |
Sala/Room INVENTIO | Agnieszka Budzyńska-Daca Retoryka w Polsce – przegląd dydaktyki i badań retorycznych |
||||
9.30-11.00 |
Sala/Room INVENTIO | Plenary session | Chair: Anna Bendrat) Lisa S. Villadsen (University of Copenhagen, Denmark) Rhetorical citizenship: A conceptual frame for studying the discursive crafting and enactment of citizenship
|
||||
11.00-11.20 | Przerwa kawowa / Coffee break | ||||
SESJA III / SESSION III | Sala/ Room INVENTIO | Sala/ Room DISPOSITIO | Sala/ Room ELOCUTIO | ||
Retoryka a koncepcje języka | PANEL Ret-Net: Retoryka i dydaktyka: między językiem ojczystym a językami obcymi | Retoryka jako wyposażenie do życia w społeczeństwie | |||
Przewodniczy / Chair Barbara Sobczak |
Przewodniczy / Chair Piotr Lewiński |
Przewodniczy / Chair Kinga J. Rogowska, Anna M. Kiełbiewska |
|||
11.20-11.50 | Monika Grzelka (UAM)
Koncepcja prostego języka (plain language) w ujęciu retorycznym |
Maria Załęska (UW)
Retoryka kontrastywna i jej implikacje dydaktyczne |
Pokazowa debata oksfordzka
Panel dyskusyjny dla nauczycieli | spotkanie hybrydowe | Debatanci: Fundacja Projekty Edukacyjne i Krakowskie Stowarzyszenie Mówców Sędziowie: Paweł Gondek (KUL), Jakub Pstrąg (UJ), Marcin Będkowski (UW), Jan Piosik (FPE), Anna Kulma (KSM), Anna Stelmach (KSM), Karolina Kolbuszewska (FPE), Kinga J. Rogowska (FPE/UW)
|
||
11.50-12.20 | Jacek Wasilewski (UW) / Agata Kostrzewa (Narrative Impact)
Retoryka wspólnoty – czy język włączający jest skuteczny? |
Monika Kostro (UW)
Retoryka w ujęciu międzykulturowym na filologii obcej |
|||
12.20-12.50 | Iwona Grodź (PTKS, PTBFiM)
Retoryka versus badania filmoznawcze |
Agnieszka Piskorska (UW)
Retoryka, myślenie krytyczne i potrzeby studentów języka angielskiego |
|||
12.50-13.20 | Anna Wileczek (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Metaxu i komunikacja |
Anna Bendrat (UMCS Lublin)
Kialo Edu: Innowacyjne narzędzie do rozwijania sztuki argumentacji w dydaktyce języków obcych |
|||
13.20-14.00 | Obiad / Lunch | ||||
SESJA IV / SESSION IV | Sala/ Room INVENTIO | Sala/ Room DISPOSITIO | Sala/ Room ELOCUTIO | ||
Dydaktyczne wymiary retoryki | Interdyscyplinarne wymiary retoryki | Nauczanie retoryki poprzez debatę | |||
Przewodniczy / Chair Monika Grzelka |
Przewodniczy / Chair Monika Kostro |
Przewodniczy / Chair Ewa Modrzejewska |
|||
14.00-14.30 | Barbara Sobczak (UAM)
Zaprzysiężenie prezydenta w dydaktyce retoryki. Case nie tylko dla politologów |
Jolanta Szarlej (Uniwersytet Bielsko-Bialski)
Wzorce estetyczne retoryki semickiej i ich literacki wyraz w wybranych perykopach biblijnych [referat wyłożony] Anna Tryksza (UMCS Lublin):Perswazja – preswazja, retoryka – psychologia społeczna. Kilka refleksji z akademickiej dydaktyki |
Paweł Gondek (KUL)
Potencjał metodyczny debat konkursowych w dydaktyce akademickiej |
||
14.30-15.00 | Bartosz Hordecki (UAM)
Mowa inauguracyjna prezydenta USA jako przedmiot edukacji akademickiej |
|
|||
15.30-16.00 | Iwona Pałucka-Czerniak (Uniwersytet Zielonogórski)
Nauczanie retoryki w szkole ponadpodstawowej z wykorzystaniem podręczników z serii Ponad słowami – zaspokajanie potrzeb i przekraczanie oczekiwań |
Piotr Lewiński (UWr)
Nowa retoryka czy nowe trivium? |
Kinga Rogowska (Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UW)
Wykorzystanie debat oksfordzkich w edukacji – analiza szans i zagrożeń |
||
16.00-16.30 | Joanna Kiereś-Łach (KUL)
Wykorzystanie argumentów opartych o związki współistnienia w nauczaniu etyki. Na podstawie technik argumentacyjnych w ujęciu Chaima Perelmana |
Jarosław Chojnacki (Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych KUL)
Jak współcześnie rozumieć komunikację retoryczną? Rezultaty badań w zakresie filozoficznym |
Marcin Będkowski (UW), Kinga Rogowska (Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UW)
Strategie perswazyjne w debatach konkursowych na tle innych dyskursów. Perspektywa retoryki korpusowej |
||
16.30-16.50 | Przerwa kawowa / Coffee break | ||||
16.50-18.30 | Wspólny przejazd na Kampus Główny Uniwersytetu Warszawskiego (przejazd komunikacją miejską, bilety zapewnia organizator)
17.20-18.20: Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego, ul. Krakowskie Przedmieście 32 Loci communes: oprowadzanie po Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego |
Uniwersytet Warszawski, Krakowskie Przedmieście 26/28, Gmach Wydziału Polonistyki, sala 4 / hybrydowo
17.00-18.30: Spotkanie akademickich kół naukowych wokół retoryki praktycznej |
|||
18.30-20.00 | Uniwersytet Warszawski, Krakowskie Przedmieście 26/28, Gmach Wydziału Polonistyki, sala/ room nr 4 | Przewodniczy/ Chair: Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska
Retoryka dla innowacyjnej edukacji / Rhetoric for Innovative Education Elenmari Pletikos Olof (University of Zagreb): Overview of Rhetorical Research in Croatia Przewodniczy/Chair: Anna Tryksza, Agnieszka Kampka
|
||||
Piątek/ Friday, 19.04.2024 |
|||||
SESJA V / SESSION V | Sala/ Room INVENTIO | Sala/ Room DISPOSITIO | Sala/ Room ELOCUTIO | ||
Koncepcje nauczania retoryki w kontekście akademickim | Retoryka, krytyczne myślenie, argumentacja | Retoryka i dydaktyka: nauczanie języka ojczystego | |||
Przewodniczy / Chair Paweł Gondek |
Przewodniczy / Chair Elżbieta Pawlak-Hejno |
Przewodniczy / Chair Bartosz Hordecki |
|||
9.00-9.30 | Dorota Korbel (Społeczna Szkoła Podstawowa nr 14 STO im. Dzieci Zjednoczonej Europy „Bachmacka” w Warszawie oraz Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 6 Fundacji Edukacyjnej Varsovia w Warszawie)
Rola debaty oksfordzkiej w nauczaniu etyki i filozofii. Perspektywa trenerki drużyny turniejowej |
Alicja Kornicka (Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych KUL)
Współczesna paideia? Rola retoryki w edukacji na przykładzie amerykańskiego modelu kształcenia |
Anna Kupiszewska (Uniwersytet Rzeszowski)
Glottopolonistyczny potencjał retoryki, czyli o wykorzystaniu retoryki w nauczaniu języka polskiego jako obcego |
||
9.30-10.00 | Iwona Loewe (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Retoryka akademicka – nauczanie, kompetencje, cele |
Paweł Sarna i Ewelina Tyc (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Stare i nowe teorie spiskowe. Tworzenie i analiza opowiadań – warsztaty krytycznego myślenia |
Agnieszka Kula (UAM)
Metoda odwróconej klasy w kształceniu dziennikarzy-polonistów |
||
10.00-10.30 | Maria Barłowska i Marzena Walińska (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Oratorstwo w nauczaniu retoryki: status i perspektywy |
Anna Sędłak (KUL)
Retoryczna analiza negatywnych zjawisk komunikacyjnych w mediach społecznościowych – zagrożenia i perspektywy |
Magdalena Patro-Kucab (Uniwersytet Rzeszowski)
Kształcenie retoryczne na kierunku dziennikarskim i filologii polskiej w Uniwersytecie Rzeszowskim. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość |
||
10.30-11.00 | Ewa Modrzejewska (UW)
Czy liczby działają jak słowa? Założenia teoretyczno-praktyczne retoryki liczb |
Magdalena Ryszka-Kurczab (Uniwersytet KEN)
Zrozumieć adwersarza – potencjał kształcenia retorycznego w przekraczaniu stronniczości i zniekształceń interpretacyjnych w sytuacji konfliktu idei oraz wartości |
Mirosław Ryszkiewicz (UMCS)
„Kształcenie mówcy” współcześnie. Retoryka stosowana i retoryka medialna w dydaktyce uniwersyteckiej |
||
11.00-11.30 | Przerwa kawowa / Coffee break | ||||
11.30-12.00 | Sala/ Room INVENTIO | Sesja plenarna/ Plenary session | Przewodnicza/ Chair: Agnieszka Szurek
Jakub Z. Lichański (prof. emeritus UW): Retoryka – edukacja – innowacja. Kilka uwag dyskusyjnych
|
||||
12.00-13.30 | Prowadząca/ Chair: Agnieszka Budzyńska-Daca
Okrągły stół pt. Multidyscyplinarna strategia nauczania retoryki Paneliści: Paweł Gondek (KUL), Bartosz Hordecki (UAM), Jakub Pstrąg (UJ), Magdalena Ryszka-Kurczab (Uniwersytet KEN) |
||||
13.30-13.45 | Podsumowanie wyników konferencji i omówienie kierunków dalszych badań w dziedzinie dydaktyki retorykiUroczyste zakończenie kongresu/ Closing ceremony
Maria Załęska (przewodnicząca PTR), Agnieszka Budzyńska-Daca (przewodnicząca komitetu organizacyjnego Kongresu) |
||||
13.45-14.45 | Obiad / Lunch |