29 maja 2015 w Pałacu Staszica odbyły się warsztaty zorganizowane przez PTR, z udziałem dziennikarzy, osób zainteresowanych retoryką, nauczycieli tego przedmiotu i studentów. Tegoroczne spotkanie poświęcone było kształceniu sprawności retorycznych w zawodzie dziennikarza.
Kursy retoryki są organizowane na kierunkach dziennikarskich w większości polskich uczelni. Dla nauczycieli tego przedmiotu istotne jest ustalenie jakie umiejętności z zakresu retoryki są w zawodzie dziennikarza najbardziej potrzebne, jak uczyć skutecznie, jakie metody stosować do krytyki tekstu, w jaki sposób przekształcać wiedzę w tekst, jak budować znaczenie przekazu dziennikarskiego. Wokół tych problemów koncentrowała się między innymi dyskusja podczas warsztatów.
Spotkanie było podzielone na dwie części. W pierwszej części przedstawiono propozycje tematów zajęć z retoryki i ich realizacji. W części drugiej zaproszeni dziennikarze wypowiedzieli się na temat edukacji retorycznej i specyfiki retoryki dziennikarskiej.
Program:
Część pierwsza: warsztaty 10.00-13.00
Prowadziła: Maria Załęska
Jagoda Bloch, Tendencje w czytaniu współczesnych serwisów informacyjnych (UW)
Joanna Kiereś-Łach, Odbiór informacji zwrotnej, czyli jak zachować obiektywizm przekazu. Wskazówki dla dziennikarzy i nie tylko. (KUL)
Agnieszka Budzyńska-Daca, Debata przedwyborcza a dziennikarze. (UW)
Część druga: dyskusja panelowa z udziałem dziennikarzy 13.30-15.00
Prowadziła: Agnieszka Budzyńska-Daca
Agnieszka Krzemińska („Polityka”)
Aneta Wójciszyn-Wasil (Radio Lublin)
Renata Chrzanowska (PAP)
Kuba Halcewicz-Pleskaczewski (Magazyn „W punkt”)