[Res Rhetorica] „Nauczanie retoryki przez debaty: możliwości i ograniczenia”
 /  RR: polecane artykuły / [Res Rhetorica] „Nauczanie retoryki przez debaty: możliwości i ograniczenia”
[Res Rhetorica] „Nauczanie retoryki przez debaty: możliwości i ograniczenia”

[Res Rhetorica] „Nauczanie retoryki przez debaty: możliwości i ograniczenia”

– Nauczanie retoryki jest czymś więcej, niż tylko przekazywaniem konkretnych umiejętności w zakresie komunikowania. Można powiedzieć, że w ustroju demokratycznym jest to sprawa fundamentalna – zauważa dr hab. Marek Kochan z Uniwersytetu SWPS w Warszawie.
Abstrakt

Autor analizuje dwa znaczenia słów debaty i debatowanie w polszczyźnie: pojmowanych albo jako radzenie: kolektywny namysł, poszukiwanie najlepszego rozwiązania problemu danej zbiorowości albo jako bitwę: konfrontację dwóch opinii. Te dwa oblicza debat można powiązać z dwoma typami ćwiczeń retorycznych (suasoriae i controversiae), dwoma rodzajami retorycznymi (genus deliberativum i genus iuridicum) oraz dwoma wzorcami współczesnych debat: debatą deliberacyjną i debatą oksfordzką. W dalszej części artykułu są opisane dwa projekty edukacyjne: debaty o tworzywach sztucznych prowadzone wśród młodzieży płockich szkół średnich (projekt oparty na formacie debat oksfordzkich) oraz Gdańskiej Akademii Debaty (projekt oparty na koncepcji debat deliberacyjnych). Następnie autor analizuje liczne wady i zalety użycia debat oksfordzkich i debat deliberacyjnych w edukacji retorycznej i obywatelskiej. Prawdopodobnie te dwie koncepcje używania debat w edukacji retorycznej są komplementarne i powinny być używane łącznie; być może jednak trzeba wymyślić nowy format debat, łączący „bitwę” z „burzą mózgów”.

 

Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 12, No 1 (2025), pt. Retoryka edukacji i innowacji (cz. II)/Rhetoric of Education and Innovation (part II).

Redaktorki numeru: Anna M. Kiełbiewska, Maria Załęska

Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/44.

 

(fot. Pixabay/florendia)

POLSKIE TOWARZYSTWO RETORYCZNE

Jako członkowie Towarzystwa reprezentujemy bardzo różne dyscypliny (m.in.: polonistykę, filologię klasyczną, neofilologię, językoznawstwo, historię, filozofię, socjologię). Są wśród nas doświadczeni badacze, jak i początkujący pracownicy nauki. Są teoretycy i praktycy, wykładowcy akademiccy, nauczyciele szkół średnich, pracownicy działów PR, logopedzi, specjaliści w dziedzinie komunikacji.

Subskrybuj newsletter

Subskrybując newsletter wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Retoryczne (ul. Oboźna 8; 00-332 Warszawa) w celu otrzymywania informacji o działalności naukowej PTR. W każdej chwili przysługuje Ci prawo wglądu do Twoich danych oraz cofnięcia wyrażonej zgody.

KONTAKT

Ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
(Instytut Polonistyki Stosowanej UW)

retoryka.ptr@gmail.com

Skip to content