czwartek
5 cze[Res Rhetorica] „Nauczanie retoryki przez debaty: możliwości i ograniczenia”
Autor analizuje dwa znaczenia słów debaty i debatowanie w polszczyźnie: pojmowanych albo jako radzenie: kolektywny namysł, poszukiwanie najlepszego rozwiązania problemu danej zbiorowości albo jako bitwę: konfrontację dwóch opinii. Te dwa oblicza debat można powiązać z dwoma typami ćwiczeń retorycznych (suasoriae i controversiae), dwoma rodzajami retorycznymi (genus deliberativum i genus iuridicum) oraz dwoma wzorcami współczesnych debat: debatą deliberacyjną i debatą oksfordzką. W dalszej części artykułu są opisane dwa projekty edukacyjne: debaty o tworzywach sztucznych prowadzone wśród młodzieży płockich szkół średnich (projekt oparty na formacie debat oksfordzkich) oraz Gdańskiej Akademii Debaty (projekt oparty na koncepcji debat deliberacyjnych). Następnie autor analizuje liczne wady i zalety użycia debat oksfordzkich i debat deliberacyjnych w edukacji retorycznej i obywatelskiej. Prawdopodobnie te dwie koncepcje używania debat w edukacji retorycznej są komplementarne i powinny być używane łącznie; być może jednak trzeba wymyślić nowy format debat, łączący „bitwę” z „burzą mózgów”.
Czytaj artykuł: https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/844/501.
Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 12, No 1 (2025), pt. Retoryka edukacji i innowacji (cz. II)/Rhetoric of Education and Innovation (part II).
Redaktorki numeru: Anna M. Kiełbiewska, Maria Załęska
Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/44.
(fot. Pixabay/florendia)