[Res Rhetorica] „Kształtowanie kompetencji retorycznych w kodzie wizualnym”
 /  RR: polecane artykuły / [Res Rhetorica] „Kształtowanie kompetencji retorycznych w kodzie wizualnym”
[Res Rhetorica] „Kształtowanie kompetencji retorycznych w kodzie wizualnym”

[Res Rhetorica] „Kształtowanie kompetencji retorycznych w kodzie wizualnym”

Dr Karolina Dobrosz i dr Zofia Władyka-Łuczak oraz Magdalena Pejga z Akademii Sztuk Pięknych  w Łodzi zaobserwowały w toku praktyki dydaktycznej, że proces nabywania przez studentów kompetencji umożliwiających komponowanie sensu w przekazach wizualnych jest analogiczny do nabywania kompetencji językowych przez człowieka.
Abstrakt

Artykuł stanowi próbę opisu mechanizmów komponowania sensu w kodzie wizualnym (rozumianą analogicznie do procesów komponowania sensu w kodzie werbalnym, tj. tworzenia figur retorycznych) na podstawie portretowych rysunków i płaskorzeźb wykonanych przez studentów Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Zebrany materiał analizowano z perspektywy kształtowania znaczących układów formalnych w przekazach wizualnych, w odniesieniu do etapów pracy twórczej nad wypowiedzią: inventio, dispositio i elocutio. Poszukiwano tą drogą zasad komponowania sensu na obrazie: od organizacji treści, przez układ kompozycyjny, po poprawną, stosowną i ozdobną wypowiedź, w odniesieniu do budowanych przez studentów hierarchicznych układów środków formalnych. Przeprowadzone obserwacje wskazywały na istnienie analogii między procesami percepcji wzrokowej a hierarchizacją działań związanych z komponowaniem sensu w przekazie wizualnym. Studenci, posługując się środkami formalnymi, nie zawsze potrafili tworzyć sens bez zakłócania znaczeń. Zidentyfikowane mechanizmy deautomatyzacji percepcji, takie jak wyobcowanie elementów i komplikowanie form, są związane z retoryczną zmianą schematów przetwarzania na poziomie syntaktycznym i semantycznym. Zmiany te, interpretowane w kategoriach mechanizmów kognitywnych: detractio, adjectio, transmutatio i substitutio, zgodnie z ujęciem Axela Rohlfsa (2023), związane są z metapoznaniem, czyli kierowaniem uwagi na proces poznawczy, a nie treść poznania.

 

Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 12, No 1 (2025), pt. Retoryka edukacji i innowacji (cz. II)/Rhetoric of Education and Innovation (part II).

Redaktorki numeru: Anna M. Kiełbiewska, Maria Załęska

Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/44.

 

(fot. Pixabay/Cathrin2014)

POLSKIE TOWARZYSTWO RETORYCZNE

Jako członkowie Towarzystwa reprezentujemy bardzo różne dyscypliny (m.in.: polonistykę, filologię klasyczną, neofilologię, językoznawstwo, historię, filozofię, socjologię). Są wśród nas doświadczeni badacze, jak i początkujący pracownicy nauki. Są teoretycy i praktycy, wykładowcy akademiccy, nauczyciele szkół średnich, pracownicy działów PR, logopedzi, specjaliści w dziedzinie komunikacji.

Subskrybuj newsletter

Subskrybując newsletter wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Retoryczne (ul. Oboźna 8; 00-332 Warszawa) w celu otrzymywania informacji o działalności naukowej PTR. W każdej chwili przysługuje Ci prawo wglądu do Twoich danych oraz cofnięcia wyrażonej zgody.

KONTAKT

Ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
(Instytut Polonistyki Stosowanej UW)

retoryka.ptr@gmail.com

Skip to content