środa
3 wrz[Res Rhetorica] „Unwanted encounters: Anti-Ukrainian rhetoric in the social media reception of migrants by the Polish far-right”
Nasze ustalenia są niepokojące w kontekście rosnącego poparcia dla polskiej skrajnej prawicy.
Celem argumentacji skrajnie prawicowej jest nie tylko przeciwdziałanie kryzysowi imigracyjnemu:
retoryka ta jest również wykorzystywana do podważania autorytetu polityków, rządu i przedstawicieli
mediów, co przekłada się na brak zaufania wśród obywateli - zauważają Marcin Deutschmann
i Jędrzej Olejniczak reprezentujący Lucian Blaga University of Sibiu w Rumunii oraz Uniwersytet
Opolski w Polsce.
Celem niniejszego artykułu jest analiza antyukraińskiej retoryki w mediach społecznościowych z użyciem kategorii toposu stosowanej w historycznej analizie dyskursu i ujawniającej zagrożenia wynikające ze sposobów użycia tej retoryki. Materiał badawczy stanowi korpus skrajnie prawicowych anty-ukraińskich postów i komentarzy zebranych na Facebooku i Instagramie. Do rozpoznania właściwości zebranego materiału wykorzystana została analiza korpusowa, następnie pogłębiona analizą jakościową, która umożliwiła zidentyfikowanie toposów i sposobów ich użycia. W badaniu wyszczególnione zostały schematy, które werbalizują i racjonalizują niechęć do migrantów, wskazują, że migranci nie zasługują na otrzymywaną pomoc, przedstawiają ukraińskich migrantów jako wrogów polskiej niepodległości i porządku społecznego, oraz przedstawiają polski rząd jako nieudolny i niereprezentujący interesów Polaków.
Czytaj artykuł: https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/897/514.
Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 12, No 2 (2025), pt. Mediated Rhetoric of Recent Conflicts.
Redaktorki numeru: Katarzyna Molek-Kozakowska, Ecaterina Ilis
Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/45.
(fot. Pixabay/PaliGraficas)