[Res Rhetorica] „Digital portrayals of migration to America: A study of Peter Santenello’s YouTube channel”
 /  RR: polecane artykuły / [Res Rhetorica] „Digital portrayals of migration to America: A study of Peter Santenello’s YouTube channel”
[Res Rhetorica] „Digital portrayals of migration to America: A study of Peter Santenello’s YouTube channel”

[Res Rhetorica] „Digital portrayals of migration to America: A study of Peter Santenello’s YouTube channel”

W swoim artykule Ahmet İpsirli z Erciyes University w Turcji przedstawia ewolucję Santanello od vlogera podróżniczego do „reportera granicznego” na YouTube’ie. Szczegółowo analizuje wybrane odcinki z pogranicza i opisuje ich wspólną, sześcioetapową fabułę oraz przypisane role. Końcowa dyskusja sytuuje te ustalenia w kontekście logiki platform i bieżących debat na temat narracji migracji cyfrowej.

Abstrakt

Artykuł analizuje, w jaki sposób seria Border Series Petera Santenello, wyświetlona na platformie YouTube ponad dziewięćdziesiąt milionów razy, przedstawia migrację do USA na początku lat 20. XXI wieku. Po latach spędzonych za granicą jako vloger podróżniczy, Santenello powrócił do Stanów Zjednoczonych z zamiarem ukazania kraju „od podstaw”. Twierdził, że media głównego nurtu pomijają kluczowe realia dotyczące migracji, a cykl Border Series miał być próbą pokazania tych zagadnień z innego punktu widzenia. Na podstawie analizy wybranych odcinków autor artykułu identyfikuje trzy powtarzające się ramy retoryczne w relacjach Santenello. Po pierwsze, kamera trzymana w ręku przez Santenello otwiera dostęp do policyjnych radiowozów, hoteli, pól uprawnych, a także do spotkań i interakcji rozgrywających się na pustynnych odcinkach granicy, co stanowi wyraźny kontrast wobec relacji mediów głównego nurtu, często postrzeganych jako politycznie stronnicze. Po drugie, każdy film tworzy swoistą „trzecią przestrzeń”, w której role pozostają elastyczne: migranci ukazani są zarówno jako towar, jak i podmioty wymagające humanitarnej troski, szeryfowie zmieniają się z obrońców prawa w uprzedzonych pracowników pomocowych, a widzowie kształtują i negocjują te role w czasie rzeczywistym. Po trzecie, obywatelsko-podróżniczy styl Santenello łączy narrację z funkcją świadka; rezygnując z etykiety dziennikarza, a jednocześnie przedstawiając różne punkty widzenia, poszerza krąg głosów opowiadających o granicy i podważa klasyczne ramy medialne. Schematy te pokazują, że cyfrowa narracja oparta na osobowości jej autora redefiniuje dyskurs migracyjny, przekształcając sporne terytorium we wspólną przestrzeń obserwacji i debaty.

 

Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 12, No 3 (2025), pt. Retoryka granic/Rhetoric of the Borders.

Redaktorki numeru: Anna Bendrat, Elżbieta Pawlak-Hejno

Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/46

 

(fot. Pixabay/gessinger)

POLSKIE TOWARZYSTWO RETORYCZNE

Jako członkowie Towarzystwa reprezentujemy bardzo różne dyscypliny (m.in.: polonistykę, filologię klasyczną, neofilologię, językoznawstwo, historię, filozofię, socjologię). Są wśród nas doświadczeni badacze, jak i początkujący pracownicy nauki. Są teoretycy i praktycy, wykładowcy akademiccy, nauczyciele szkół średnich, pracownicy działów PR, logopedzi, specjaliści w dziedzinie komunikacji.

Subskrybuj newsletter

Subskrybując newsletter wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Retoryczne (ul. Oboźna 8; 00-332 Warszawa) w celu otrzymywania informacji o działalności naukowej PTR. W każdej chwili przysługuje Ci prawo wglądu do Twoich danych oraz cofnięcia wyrażonej zgody.

KONTAKT

Ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
(Instytut Polonistyki Stosowanej UW)

retoryka.ptr@gmail.com

Przejdź do treści