[Res Rhetorica] „Potencjał metodyczny debat konkursowych w dydaktyce akademickiej”
 /  RR: polecane artykuły / [Res Rhetorica] „Potencjał metodyczny debat konkursowych w dydaktyce akademickiej”
[Res Rhetorica] „Potencjał metodyczny debat konkursowych w dydaktyce akademickiej”

[Res Rhetorica] „Potencjał metodyczny debat konkursowych w dydaktyce akademickiej”

Rozważanie problematyki dotyczącej metod dydaktyki akademickiej jest wpisane w szersze zagadnienie, jakim są cele edukacji na poziomie szkolnictwa wyższego – zauważa prof. Paweł Gondek z KUL.
Abstrakt

Debata konkursowa stanowi gatunek retoryczny, który charakteryzuje się określoną konwencją, przekonującym przekazem argumentacyjnym, formą rywalizacyjną oraz oceną ekspercką. Debata jest wykorzystywana w edukacji głównie do doskonalenia kompetencji komunikacyjnych. W artykule wskazuje się na propozycję zastosowania debaty konkursowej w dydaktyce akademickiej jako metody wspomagającej rozwój umiejętności i postaw badawczych. Podstawowym odniesieniem historycznym i systemowym dla takiego zastosowania debat jest dialektyka, stanowiąca zbiór zagadnień z zakresu teorii dyskusji i argumentacji. Na tej podstawie postuluje się nadanie debatom rangi sporu naukowego, którego rozstrzygnięcie oparte jest na procedurze symetrycznej dyskusji argumentacyjnej. Wyróżnione w artykule metodyczne sposoby zastosowania debat w edukacji pozwalają na doskonalenie efektów heurystycznego, krytycznego i kreatywnego myślenia.

 

Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 11, No 4 (2024), pt. Retoryka edukacji i innowacji (cz. I)/Rhetoric of Education and Innovation (part I).

Redaktorzy numeru: Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska

Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/43

 

(fot. Pixabay/andrew_t8)

POLSKIE TOWARZYSTWO RETORYCZNE

Jako członkowie Towarzystwa reprezentujemy bardzo różne dyscypliny (m.in.: polonistykę, filologię klasyczną, neofilologię, językoznawstwo, historię, filozofię, socjologię). Są wśród nas doświadczeni badacze, jak i początkujący pracownicy nauki. Są teoretycy i praktycy, wykładowcy akademiccy, nauczyciele szkół średnich, pracownicy działów PR, logopedzi, specjaliści w dziedzinie komunikacji.

Subskrybuj newsletter

Subskrybując newsletter wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Retoryczne (ul. Oboźna 8; 00-332 Warszawa) w celu otrzymywania informacji o działalności naukowej PTR. W każdej chwili przysługuje Ci prawo wglądu do Twoich danych oraz cofnięcia wyrażonej zgody.

KONTAKT

Ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
(Instytut Polonistyki Stosowanej UW)

retoryka.ptr@gmail.com

Skip to content