sobota
25 sty[Res Rhetorica] „Potencjał metodyczny debat konkursowych w dydaktyce akademickiej”
Debata konkursowa stanowi gatunek retoryczny, który charakteryzuje się określoną konwencją, przekonującym przekazem argumentacyjnym, formą rywalizacyjną oraz oceną ekspercką. Debata jest wykorzystywana w edukacji głównie do doskonalenia kompetencji komunikacyjnych. W artykule wskazuje się na propozycję zastosowania debaty konkursowej w dydaktyce akademickiej jako metody wspomagającej rozwój umiejętności i postaw badawczych. Podstawowym odniesieniem historycznym i systemowym dla takiego zastosowania debat jest dialektyka, stanowiąca zbiór zagadnień z zakresu teorii dyskusji i argumentacji. Na tej podstawie postuluje się nadanie debatom rangi sporu naukowego, którego rozstrzygnięcie oparte jest na procedurze symetrycznej dyskusji argumentacyjnej. Wyróżnione w artykule metodyczne sposoby zastosowania debat w edukacji pozwalają na doskonalenie efektów heurystycznego, krytycznego i kreatywnego myślenia.
Czytaj artykuł: https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/849/482.
Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 11, No 4 (2024), pt. Retoryka edukacji i innowacji (cz. I)/Rhetoric of Education and Innovation (part I).
Redaktorzy numeru: Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska
Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/43
(fot. Pixabay/andrew_t8)