[Res Rhetorica] „’Wyzwolić oko ze stanu zamętu’. Retoryka przestrzeni, tożsamości i migracji w filmach Wima Wendersa”
 /  RR: polecane artykuły / [Res Rhetorica] „’Wyzwolić oko ze stanu zamętu’. Retoryka przestrzeni, tożsamości i migracji w filmach Wima Wendersa”
[Res Rhetorica] „’Wyzwolić oko ze stanu zamętu’. Retoryka przestrzeni, tożsamości i migracji w filmach Wima Wendersa”

[Res Rhetorica] „’Wyzwolić oko ze stanu zamętu’. Retoryka przestrzeni, tożsamości i migracji w filmach Wima Wendersa”

Ameryka konfrontuje się częściej [niż Europa – przyp. red.] z granicami niewidocznymi, wyznaczanymi przez kolor i odcień skóry, a także przez symboliczne i medialne reprezentacje rzeczywistości – zauważa Iwona Grodź. – To właśnie ten wymiar odsyła do szczególnie interesującego rozumienia granicy: z jednej strony jako przestrzeni „pomiędzy”, która lokuje się między fikcją a realnością, z drugiej – jako kresu jednego porządku i jednocześnie początku drugiego.
Abstrakt

Artykuł podejmuje analizę retoryki granic w wybranych filmach niemieckiego reżysera i fotografa Wima Wendersa (ur. 1945), jednej z czołowych postaci „Nowego Kina Niemieckiego”. W centrum uwagi znajduje się sposób, w jaki granice – zarówno przestrzenne, kulturowe, jak i symboliczne – są konstruowane, przedstawiane i kwestionowane w jego filmach rozgrywających się w amerykańskiej scenerii, takich jak Alicja w miastach (1974), Amerykański przyjaciel (1977) czy Paryż, Teksas (1984). Analiza koncentruje się na retorycznych środkach obrazowania granic jako metafor separacji i liminalności: między rzeczywistością a fikcją, centrum a peryferiami, swojskością a obcością. Przyjmując perspektywę retoryki wizualnej i kulturowej, autorka stawia pytania o to, w jaki sposób Wenders formułuje krytykę mitu Ameryki oraz jak jego filmy negocjują znaczenia przynależności, migracji i inności. Ameryka, ukazana z zewnętrznej perspektywy reżysera i jego bohaterów, staje się przestrzenią retorycznego napięcia – jednocześnie obietnicą i pustką. Celem artykułu jest ukazanie, jak Wenders poprzez formę filmową i wizualne tropy angażuje się w debatę o przekraczaniu granic tożsamości, geografii i kultury.

 

Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 12, No 3 (2025), pt. Retoryka granic/Rhetoric of the Borders.

Redaktorki numeru: Anna Bendrat, Elżbieta Pawlak-Hejno

Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/46

 

(fot. Pixabay/LhcCoutinho)

POLSKIE TOWARZYSTWO RETORYCZNE

Jako członkowie Towarzystwa reprezentujemy bardzo różne dyscypliny (m.in.: polonistykę, filologię klasyczną, neofilologię, językoznawstwo, historię, filozofię, socjologię). Są wśród nas doświadczeni badacze, jak i początkujący pracownicy nauki. Są teoretycy i praktycy, wykładowcy akademiccy, nauczyciele szkół średnich, pracownicy działów PR, logopedzi, specjaliści w dziedzinie komunikacji.

Subskrybuj newsletter

Subskrybując newsletter wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Retoryczne (ul. Oboźna 8; 00-332 Warszawa) w celu otrzymywania informacji o działalności naukowej PTR. W każdej chwili przysługuje Ci prawo wglądu do Twoich danych oraz cofnięcia wyrażonej zgody.

KONTAKT

Ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
(Instytut Polonistyki Stosowanej UW)

retoryka.ptr@gmail.com

Przejdź do treści