czwartek
4 gru[Res Rhetorica] „’Wyzwolić oko ze stanu zamętu’. Retoryka przestrzeni, tożsamości i migracji w filmach Wima Wendersa”
Artykuł podejmuje analizę retoryki granic w wybranych filmach niemieckiego reżysera i fotografa Wima Wendersa (ur. 1945), jednej z czołowych postaci „Nowego Kina Niemieckiego”. W centrum uwagi znajduje się sposób, w jaki granice – zarówno przestrzenne, kulturowe, jak i symboliczne – są konstruowane, przedstawiane i kwestionowane w jego filmach rozgrywających się w amerykańskiej scenerii, takich jak Alicja w miastach (1974), Amerykański przyjaciel (1977) czy Paryż, Teksas (1984). Analiza koncentruje się na retorycznych środkach obrazowania granic jako metafor separacji i liminalności: między rzeczywistością a fikcją, centrum a peryferiami, swojskością a obcością. Przyjmując perspektywę retoryki wizualnej i kulturowej, autorka stawia pytania o to, w jaki sposób Wenders formułuje krytykę mitu Ameryki oraz jak jego filmy negocjują znaczenia przynależności, migracji i inności. Ameryka, ukazana z zewnętrznej perspektywy reżysera i jego bohaterów, staje się przestrzenią retorycznego napięcia – jednocześnie obietnicą i pustką. Celem artykułu jest ukazanie, jak Wenders poprzez formę filmową i wizualne tropy angażuje się w debatę o przekraczaniu granic tożsamości, geografii i kultury.
Czytaj artykuł: https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/927/534.
Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 12, No 3 (2025), pt. Retoryka granic/Rhetoric of the Borders.
Redaktorki numeru: Anna Bendrat, Elżbieta Pawlak-Hejno
Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/46
(fot. Pixabay/LhcCoutinho)
![[Res Rhetorica] „’Wyzwolić oko ze stanu zamętu’. Retoryka przestrzeni, tożsamości i migracji w filmach Wima Wendersa”](https://retoryka.edu.pl/wp-content/uploads/2025/12/eye-4559763_1280-825x460.jpg)