sobota
1 lut[Res Rhetorica] Retoryka (nie)grzeczności (call for papers)
Retoryka (nie)grzeczności
Mimo upływu czasu, recepta na zachowanie się stosownie do sytuacji, będąca podstawą decorum, pozostaje w ścisłym kręgu naszych zainteresowań towarzyskich („Czy znane nam gesty nie zostaną zinterpretowane opacznie przez przedstawicieli innych nacji?”), biznesowych („Jak kulturalnie przywitać delegację z Chin?”) czy rozrywki (kolejne sezony telewizyjnego formatu „Projekt Lady” biją rekordy oglądalności w licznych krajach). Zachowanie grzeczne, czyli stosowne do sytuacji i pozycji uczestników, jest perswazyjnym sposobem budowania wizerunku, podobnie zresztą jako świadome łamanie reguł grzeczności.
Więcej tutaj.
redaktorka numeru: Anna M. Kiełbiewska (ania.miloszewska@gmail.com)
Zapraszamy do przesyłania artykułów w językach: polskim i angielskim, podejmujących zagadnienia takie, jak:
• Sposoby mówienia o grzeczności językowej i niejęzykowej
• Grzeczność zmediatyzowana i grzeczność medialna (czego, prócz rozrywki, dostarcza wiedza na temat sposobu jedzenia bezy i czy produktem „Projekt Lady” są prawdziwe damy?)
• Kultura, szacunek, etykieta, uprzejmość – mapa pojęć i ich nacechowanie
• Czym różni się retoryka grzeczności w różnych językach i kulturach?
• Frazeologia grzeczności
• Opozycje pragmatyczne w różnych językach (zaimki T/V)
• Dawny i współczesny dyskurs grzecznościowy
• Retoryka etykiet: dworskiej, towarzyskiej, dyplomatycznej, ale i żeglarskiej lub netykiety
• Jak perswazyjnie wykorzystywana jest grzeczność w różnych zawodach (np. sprzedawca, doradca, nauczyciel)
• Retoryka aktów grzecznościowych i tytulatury
• Retoryka niegrzeczności
• Retoryka nauczania grzeczności
• Grzeczność kobiet i mężczyzn – jakie normy grzeczności ich obowiązują, jak są przez nich/wobec nich perswazyjnie wykorzystywane
Daty:
- termin nadesłania tekstu: 29 lutego 2020 roku.
- planowany termin publikacji: wrzesień 2020 roku