[Res Rhetorica] „Double-click Rhetoric: Rhetorical Strategies of Communication in the Digital Context”
 /  RR: polecane artykuły / [Res Rhetorica] „Double-click Rhetoric: Rhetorical Strategies of Communication in the Digital Context”
[Res Rhetorica] „Double-click Rhetoric: Rhetorical Strategies of Communication in the Digital Context”

[Res Rhetorica] „Double-click Rhetoric: Rhetorical Strategies of Communication in the Digital Context”

W numerze na temat kultury popularnej nie mogło zabraknąć „internetów”. A konkretnie: stosowanych w dobie cyfrowej strategii komunikacji. Polecamy lekturę artykułu o retoryce klikalności, autorstwa profesor Isabel Morales Sánchez i Juana Pedra Martina Villarreal.


Abstrakt

Retoryka klikalności: Strategie retoryczne w komunikacji cyfrowej. Artykuł analizuje strategie retoryczne wykorzystywane do rozprzestrzeniania tekstów cyfrowych. Internet umożliwił tworzenie nowych przestrzeni komunikacyjnych, których celem jest kształtowanie treści i warunkowanie ich rozprzestrzeniania, szczególnie w odniesieniu do informacji (newsów) i literatury. Media cyfrowe wpływają na praktyki dziennikarskie i literaturę w ten sposób, że tworzone są teksty, które mają przekonać odbiorcę do klikania i remediacji (interakcje zautomatyzowane, clickbait, trending). Choć nie jest to jeszcze akceptowane w mediach głównego nurtu, klikalność i popularność idą ze sobą w parze w obszarze mediów informacyjnych, a także rekonfigurują relacje między twórcami i odbiorcami elektronicznych utworów literackich. Niniejszy tekst ma na celu wyjaśnić rozprzestrzenianie się tekstów z perspektywy retorycznej, bez względu na krytykę takich zjawisk jak fake news i radykalna zmiana w obszarze tworzenia literatury cyfrowej. Zwraca się uwagę na konsekwencje faworyzowania szybkości, anonimowości i demokratyzacji treści. Analizowane przykłady z hiszpańskiego kontekstu mediów (społecznościowych) ukazują, jak retoryka klikalności oddziałuje na fikcjonalizację i odsuwa etos.

Powiązane posty

POLSKIE TOWARZYSTWO RETORYCZNE

Jako członkowie Towarzystwa reprezentujemy bardzo różne dyscypliny (m.in.: polonistykę, filologię klasyczną, neofilologię, językoznawstwo, historię, filozofię, socjologię). Są wśród nas doświadczeni badacze, jak i początkujący pracownicy nauki. Są teoretycy i praktycy, wykładowcy akademiccy, nauczyciele szkół średnich, pracownicy działów PR, logopedzi, specjaliści w dziedzinie komunikacji.

Subskrybuj newsletter

Subskrybując newsletter wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Retoryczne (ul. Oboźna 8; 00-332 Warszawa) w celu otrzymywania informacji o działalności naukowej PTR. W każdej chwili przysługuje Ci prawo wglądu do Twoich danych oraz cofnięcia wyrażonej zgody.

KONTAKT

Ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
(Instytut Polonistyki Stosowanej UW)

retoryka.ptr@gmail.com

Skip to content