“Double-click Rhetoric: Rhetorical Strategies of Communication in the Digital Context”
 /  RR: polecane artykuły / “Double-click Rhetoric: Rhetorical Strategies of Communication in the Digital Context”
“Double-click Rhetoric: Rhetorical Strategies of Communication in the Digital Context”

“Double-click Rhetoric: Rhetorical Strategies of Communication in the Digital Context”

W numerze na temat kultury popularnej nie mogło zabraknąć „internetów”. A konkretnie: stosowanych w dobie cyfrowej strategii komunikacji. Polecamy lekturę artykułu o retoryce klikalności, autorstwa profesor Isabel Morales Sánchez i Juana Pedra Martina Villarreal.


Abstrakt

Retoryka klikalności: Strategie retoryczne w komunikacji cyfrowej. Artykuł analizuje strategie retoryczne wykorzystywane do rozprzestrzeniania tekstów cyfrowych. Internet umożliwił tworzenie nowych przestrzeni komunikacyjnych, których celem jest kształtowanie treści i warunkowanie ich rozprzestrzeniania, szczególnie w odniesieniu do informacji (newsów) i literatury. Media cyfrowe wpływają na praktyki dziennikarskie i literaturę w ten sposób, że tworzone są teksty, które mają przekonać odbiorcę do klikania i remediacji (interakcje zautomatyzowane, clickbait, trending). Choć nie jest to jeszcze akceptowane w mediach głównego nurtu, klikalność i popularność idą ze sobą w parze w obszarze mediów informacyjnych, a także rekonfigurują relacje między twórcami i odbiorcami elektronicznych utworów literackich. Niniejszy tekst ma na celu wyjaśnić rozprzestrzenianie się tekstów z perspektywy retorycznej, bez względu na krytykę takich zjawisk jak fake news i radykalna zmiana w obszarze tworzenia literatury cyfrowej. Zwraca się uwagę na konsekwencje faworyzowania szybkości, anonimowości i demokratyzacji treści. Analizowane przykłady z hiszpańskiego kontekstu mediów (społecznościowych) ukazują, jak retoryka klikalności oddziałuje na fikcjonalizację i odsuwa etos.

Powiązane posty

POLSKIE TOWARZYSTWO RETORYCZNE

Uniwersytet Warszawski
Katedra Italianistyki
ul. Oboźna 8
00-332 Warszawa

retoryka.ptr@gmail.com

Newsletter