środa
10 kwi[Res Rhetorica] „Perseverance and zeal? Yes thanks: The ecology and endurance of a protest logo”
W artykule prześledzono tzw. ekologię (dzieje i społeczny wpływ) ikonicznego logotypu protestu wobec energii atomowej, który został stworzony w 1975 r. w Danii. Początkowo logotyp tworzył poczucie wspólnoty wśród aktywistów antynuklearnych. Był również narzędziem aktywizacji społecznej i pozyskiwania funduszy. W kolejnych latach motyw został wykorzystany do promocji różnych idei, w tym popierających wykorzystanie atomu. Współczesne pokolenie, choć wciąż rozpoznaje tzw. uśmiechnięte słońce, to ma z nim związane sprzeczne skojarzenia oraz traktuje je jako element nostalgiczny. W artykule wykorzystano analizę materiałów oraz wywiady, przeprowadzone m.in. z członkami duńskiego ruchu antynuklearnego z lat 70., a także z grupą współczesnej duńskiej młodzieży, aby w ten sposób przybliżyć retorykę nie tylko duńskiego, ale i globalnego ruchu antynuklearnego. Artykuł odwołuje się do teorii retorycznej sprawczości i ekologii, podkreślających nieprzewidywalność i wielostronne powiązania retoryki, a także jej potencjalną trwałość.
Czytaj artykuł: https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/759/439
Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 10, No 1 (2024), pt. Retoryka (nie)pamięci/Rhetoric of remembrance/oblivion.
Redaktorzy numeru: Marek Jeziński, Anna M. Kiełbiewska
Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/39
(fot. Pixabay/Pixaline)