czwartek
7 kwi[Res Rhetorica] „Quilts and the rhetoric of Black resistance and joy”
Quilty albo patchworki – czyli sztuka użytkowa, która mówi. A przemawia w obronie spraw niezwykle istotnych, przekonuje dr hab. Ewa Klęczaj-Siara z Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.
Abstrakt
Pierwotnie tworzone jako domowe nakrycia i dekoracje w domach białych właścicieli, afroamerykańskie quilty zostały naznaczone retoryką sprzeciwu w momencie, gdy czarnoskóre kobiety zaczęły produkować patchworki na własny użytek. Wówczas quilty jako medium przekazujące wartości kulturowe stały się nieodłączną częścią tradycji artystycznej czarnoskórych kobiet. Tradycja ta jest silnie związana z retoryką sprzeciwu i wytrzymałości wobec przeciwności losu. Chociaż quilty są zwykle definiowane jako niewolnicza forma artystyczna, ich znaczenie wzrosło w ostatnich latach, kiedy Ameryka mierzy się z licznymi konfliktami rasowymi. Quilty mogąwyrażać traumę związaną z dyskryminacją rasową Afroamerykanów, jednocześnie wskazując na istotną koncepcję ‘czarnej radości’. Niniejszy artykuł analizuje werbalne i wizualne strategie retoryczne stosowane przez autorów quiltów w ramach projektu We Are The Story (https://textilecentermn.org/wearethestory/), tworzonych w odpowiedzi na liczne przypadki śmierci czarnoskórych Amerykanów z rąk policji. Artykuł podejmuje próbę oceny skuteczności zastosowania quiltów jako narzędzi politycznych w trwającym procesie walki czarnych o równe prawa.
Czytaj artykuł: https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/631/331.
Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 9, No 1 (2022), pt. Retoryka rzeczy/Rhetoric of things.
Redaktorki numeru: Anna M. Kiełbiewska, Anna Bendrat
Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com
(fot. Pixabay/CandaceHunter)