[Res Rhetorica] „Retoryczność newsów w polskich serwisach plotkarskich”
 /  RR: polecane artykuły / [Res Rhetorica] „Retoryczność newsów w polskich serwisach plotkarskich”
[Res Rhetorica] „Retoryczność newsów w polskich serwisach plotkarskich”

[Res Rhetorica] „Retoryczność newsów w polskich serwisach plotkarskich”

Dr Karolina Burno-Kaliszuk z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej odtwarza w swoim artykule perswazyjne działania nadawcze i analizuje charakterystyczne elementy stylistyczne newsów plotkarskich w takich portalach jak: jastrzabpost.pl, plotek.pl, pudelek.pl, kozaczek.pl.

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę odtworzenia sposobów adaptacji tradycyjnych środków retorycznych przez nadawców serwisów plotkarskich w Polsce. Na podstawie analizy literatury przedmiotu, szablonów graficznych portali oraz wybranych newsów zostają wydobyte powtarzalne działania komunikacyjne i charakterystyczne elementy stylistyczne, które pozwalają autorom przyciągać oraz podtrzymywać uwagę czytelników, dzięki czemu osiągane są zamierzone cele komunikacyjne i biznesowe. Z dotychczasowych badań wynika, że – poza lingwistycznymi i wizualnymi środkami wpływu – na odbiór newsów plotkarskich w istotny sposób oddziałuje również społeczna praktyka plotkowania, która obniża uważność odbiorców i zmienia ich oczekiwania względem prawdziwości przedstawianych wiadomości.

Czytaj artykuł: https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/512/283.

 

Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 8, No 1 (2021), pt. Retoryka nowych mediów/nowych wyzwań  Rhetoric of new media/new challenges.

Redaktorka numeru: Katarzyna Molek-Kozakowska.

Zobacz cały numer: https://www.resrhetorica.com

 

(fot. Pixabay)

POLSKIE TOWARZYSTWO RETORYCZNE

UL. KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE 26/28
00-927 WARSZAWA

(Instytut Polonistyki Stosowanej UW)

retoryka.ptr@gmail.com

Newsletter