niedziela
5 sieRetoryka kultury popularnej
Redaktor prowadząca: Katarzyna Molek-Kozakowska (molekk@uni.opole.pl)
Badania kultury popularnej obejmują szerokie spektrum zjawisk artystycznych, społecznych, językowych i komunikacyjnych. Niektóre z nich mają charakter krytyczny i podejmują problematykę wpływu wytworów i praktyk kultury masowej na życie i mentalność jednostki. Czy kultura popularna ma więc swoje retoryczne oblicze?
Jeśli, jak twierdzą niektórzy badacze z zakresu Cultural Studies, wpływ kultury popularnej polega głównie na przekonywaniu do konsumpcji dóbr i mediów rozrywkowych, reprezentacji i ideologii, to jak badać takie mechanizmy i jak ewentualnie się przed nimi bronić? Jeśli zaś popkultura to jedyna demokratyczna forma uczestnictwa i wspólnotowości, jak twierdzą niektórzy postmoderniści, to w jakich kategoriach opisywać i oceniać wartość jej wytworów?
Wreszcie jeśli większość wytworów popkultury jest zapośredniczona medialnie, to jak rewolucja technologiczna, rozwój Internetu, blogosfery i mediów społecznościowych, czy powstawanie wirtualnych społeczności zmieniają „retoryczne” oblicze kultury?
Zapraszamy do refleksji i nadsyłania tekstów dotyczących m.in. następujących zagadnień:
- Strategie komunikacyjne w popularnym dziennikarstwie, dyskursie medialnym i reklamowym;
- Wizualne i werbalne wzorce kultury popularnej w komunikacji politycznej, sferze publicznej i propagandzie;
- Ikonografia popkulturowa, potoczność i anegdota a perswazyjny charakter przekazu;
- Retoryczność celebrytyzacji i celebrytów: promocja kultury popularnej, autopromocja, wizerunkowe wsparcie idei;
- Retoryczne oblicza różnych gatunków rozrywki multimedialnej od gifów, memów i spotów po rozbudowane wirtualne światy gier i franszyzy popkulturowych superprodukcji;
- Retoryczność popkulturowych światów wirtualnych, serialowych, filmowych, komiksowych i literackich;
- Retoryka samplingu, remiksu, pastiszu, spin-offu, hybrydyczności;
- Retoryczne właściwości komizmu, humoru, ironii, satyry, parodii;
- Wpływ i zależności między konsumpcją kultury masowej a jakością komunikacji społecznej/publicznej;
- Krytyka kultury popularnej i edukacja medialna.
Daty
termin nadesłania tekstu: 31 października 2018 roku.
planowany termin publikacji: marzec 2019 roku.