[Res Rhetorica] „’Fabrykacja’ dynastii Bragança. Studium oracji Antóniego de Sousy de Macedo 'Fala que fez o D. António de Sousa de Macedo do Concelho da Fazenda da sua Magestade…’ (1656)”
 /  RR: polecane artykuły / [Res Rhetorica] „’Fabrykacja’ dynastii Bragança. Studium oracji Antóniego de Sousy de Macedo 'Fala que fez o D. António de Sousa de Macedo do Concelho da Fazenda da sua Magestade…’ (1656)”
[Res Rhetorica] „’Fabrykacja’ dynastii Bragança. Studium oracji Antóniego de Sousy de Macedo 'Fala que fez o D. António de Sousa de Macedo do Concelho da Fazenda da sua Magestade…’ (1656)”

[Res Rhetorica] „’Fabrykacja’ dynastii Bragança. Studium oracji Antóniego de Sousy de Macedo 'Fala que fez o D. António de Sousa de Macedo do Concelho da Fazenda da sua Magestade…’ (1656)”

Podążając za Burkiem, „fabrykację” należy tutaj rozumieć jako świadome tworzenie obrazu monarchy w ramach propagandy królewskiej oraz politycznego „dyskursu sukcesu”, który jest „produkowany” za pomocą twórczości literackiej, artystycznej czy ceremoniału – pisze dr Anna Działak-Szubińska z Uniwersytetu Warszawskiego. – W tym artykule skupię się przede wszystkim na wizerunku króla Alfonsa VI i jego rodu, aczkolwiek „fabrykację” dynastii Bragança należy rozumieć szerzej, jako całość zabiegów legitymizacyjnych i pochwalnych.

Abstrakt

Artykuł przedstawia orację autorstwa Antóniego de Sousy de Macedo (1606-1682) Fala que fez o D. António de Sousa de Macedo do Concelho da Fazenda da sua Magestade, no juramento de rei do Muito Alto e Muito Poderoso Dom Afonso VI, nosso senhor, em quarta-feira 15 de novembro 1656, wydaną drukiem w roku 1656. W tekście dowodzi się, że oracja wpisuje się w szerszy kontekst restauracyjny oraz post-restauracyjny związany zarówno z zakończeniem unii Portugalii i Hiszpanii (1640), jak i z wojną między oboma krajami (1640-1668). Zgodnie z założeniami close reading analizowane są główne osie pochwały monarchy i „fabrykacja” jego prestiżu oraz wizerunku całej dynastii. Wsparcie metodologiczne stanowi m.in. praca Petera Burke’a, Fabrykacja Ludwika XIV (wydanie polskie 2011).

 

Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 9, No 4 (2022), pt. Aktualne kierunki w badaniach retorycznych/Current developments in rhetorical studies.

Redaktorki numeru: Katarzyna Molek-Kozakowska, Agnieszka Kampka

Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com

 

(fot. Pixabay/Ralphs_Fotos)

POLSKIE TOWARZYSTWO RETORYCZNE

Jako członkowie Towarzystwa reprezentujemy bardzo różne dyscypliny (m.in.: polonistykę, filologię klasyczną, neofilologię, językoznawstwo, historię, filozofię, socjologię). Są wśród nas doświadczeni badacze, jak i początkujący pracownicy nauki. Są teoretycy i praktycy, wykładowcy akademiccy, nauczyciele szkół średnich, pracownicy działów PR, logopedzi, specjaliści w dziedzinie komunikacji.

Subskrybuj newsletter

Subskrybując newsletter wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Retoryczne (ul. Oboźna 8; 00-332 Warszawa) w celu otrzymywania informacji o działalności naukowej PTR. W każdej chwili przysługuje Ci prawo wglądu do Twoich danych oraz cofnięcia wyrażonej zgody.

KONTAKT

Ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
(Instytut Polonistyki Stosowanej UW)

retoryka.ptr@gmail.com

Skip to content