środa
26 lip„Res Rhetorica” znów doceniona!
Według najnowszego ministerialnego wykazu czasopism punktowanych „Res Rhetorica” ze 140 pkt. jest jednym z najwyżej punktowanych polskich czasopism z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach. Wśród przypisanych dyscyplin znalazła się również nowo wyodrębniona w dziedzinie nauk humanistycznych – polonistyka.
Redakcja wraz z gronem polskich i zagranicznych recenzentów dba o podnoszenie jakości naszego czasopisma. W wydawanym przez Polskie Towarzystwo Retoryczne czasopiśmie większość autorów afiliowanych jest w polskich ośrodkach naukowych, ale „Res Rhetorica” ma też swoich odbiorców w innych krajach; publikują u nas także badacze ze Stanów Zjednoczonych, Litwy, Czech, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Austrii czy Chorwacji (to dane za ostatnie trzy lata).
W roku 2022 ukazały się następujące tematyczne numery kwartalnika:
- „Retoryka rzeczy/Rhetoric of things” (1/22);
- „Retoryka wizerunku publicznego/Rhetoric of the public image” (2/22);
- „Retoryka racji i emocji w czasach kryzysu/Rhetoric of reasons and emotions in times of crisis” (3/22)
- „Aktualne kierunki w badaniach retorycznych/Current developments in rhetorical studies” (4/22)
Łącznie w ubiegłym roku opublikowaliśmy 20 naukowych recenzowanych artykułów w języku polskim i 13 w języku angielskim. W 2022 roku wspierało nas 64 recenzentów z Polski, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Hiszpanii, Słowacji i Holandii. Ich krytyczne i konstruktywne uwagi są jednym z kluczowych narzędzi podnoszących jakość pisma.
W tym roku w raporcie Clarivate Analytics „Res Rhetorica” uzyskała następujące wskaźniki metryczne: IF (0.1) oraz JCI 0.26. Nasze czasopismo klasyfikowane jest w kategorii Humanities, Multidisciplinary. CiteScore wg SCOPUS to 0.3. Wskaźniki te zależne są od liczby cytowań opublikowanych przez nas artykułów w innych indeksowanych czasopismach.
Zachęcamy zatem autorów, recenzentów oraz badaczy do zapoznania się z bieżącym oraz archiwalnym dorobkiem środowiska retorycznego skupionego wokół „Res Rhetorica”, które obecnie zawiera się w 37 tematycznych numerach.
Najczęściej wyświetlane artykuły pochodzą zaś z ostatnich 3 lat i są to:
Zachęcamy również do udostępniania swojego dorobku na stronach internetowych instytucji, na platformach nauki i w mediach społecznościowych.
Z uwagi na interdyscyplinarny profil czasopisma „Res Rhetorica” została przypisana do następujących dyscyplin:
- etnologia i antropologia kulturowa;
- filozofia;
- historia;
- językoznawstwo;
- literaturoznawstwo;
- nauki o kulturze i religii;
- nauki o sztuce;
- polonistyka;
- ochrona dziedzictwa i konserwacja zabytków;
- nauki o rodzinie;
- nauki o komunikacji społecznej i mediach;
- nauki o polityce i administracji;
- nauki prawne;
- nauki socjologiczne;
- pedagogika;
- psychologia;
- stosunki międzynarodowe;
- nauki biblijne.
Szerokie spektrum tematyczne odzwierciedla charakter naszego czasopisma i różnorodny zespół twórców, wywodzących się z odmiennych środowisk badawczych. Niezmienny pozostaje jednak ściśle określony profil – skupienie na perspektywie retorycznej, zarówno w odniesieniu do tematyki, jak i prezentowanych metod badawczych.
Naszym celem jest bowiem wzmacnianie polskiego grona badaczy retoryki, tworzenie platformy wymiany myśli z badaczami spoza Polski oraz umacnianie forum wspólnej refleksji nad rolą retoryki w różnych praktykach komunikacyjnych i upowszechnianie badań naukowych na temat retoryki dawnej i współczesnej.
Zachęcamy do śledzenia naszego, przeznaczonego główne dla odbiorców polskojęzycznych, profilu na Facebooku skierowanego do społeczności międzynarodowej profilu na Twitterze (obecnie: X).
Na lata 2022/2023 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój czasopism naukowych” przyznało nam dotację na dalsze podnoszenie jakości czasopisma.
(fot. Pixabay/dhanelle)