wtorek
12 mar[Res Rhetorica] „Mikroteksty nauczycieli – analiza pragmatyczno-retoryczna”
Społecznie identyfikowany żartobliwy koncept mówienia po nauczycielsku kieruje poza stricte zawodowy repertuar leksykalny i musi być rozpatrywany w ujęciu szerokim – dyskursywnym, zauważa dr hab. Anna Wileczek z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Abstrakt
W artykule przeprowadzono analizę pragmatyczną wypowiedzi – mikrotekstów – określanych mianem: powiedzonka/ powiedzenia/ teksty nauczycieli, które są rozpoznawalne przez nieprofesjonalnych użytkowników języka jako przejawy społecznego stylu komunikacyjnego, tzw. mówienia po nauczycielsku. Te realizacje językowe, wyróżniane ze względu na potencjał ludyczno-dydaktyczny, spełniają prymarną funkcję perswazyjnego oddziaływania na uczniów. Można wśród nich wyodrębnić nie tylko specyficzne akty mowy, ale również wyróżnić chwyty erystyczne, które pozwalają wygrać w transakcyjnej grze. Dyskurs szkolny, będący przykładem retoryki dominacji, przyczynia się zarówno do nieustannej inkubacji, jak i replikacji tego typu mikrotekstów.
Czytaj artykuł: https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/713/422.
Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 10, No 4 (2023), pt. Retoryka w Skandynawii/Rhetoric in Scandinavia.
Redaktorzy numeru: Ewa Modrzejewska, Tommy Bruhn, Lisa S. Villadsen
Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com/index.php/RR
(fot. Pixabay/14995841)