środa
23 cze[Res Rhetorica] „Rhetorical strategies of counter journalism: How American YouTubers are challenging dominant media election narratives”
Abstrakt
Standardy i praktyki dziennikarskie, które mają służyć demokratycznej deliberacji w erze cyfryzacji są stałym przedmiotem analiz. Stany Zjednoczone to kraj o długiej tradycji dziennikarstwa śledczego, które wielokrotnie odkrywało szkodliwe działania polityków i biznesmenów. W dobie dominacji nowych mediów, do tych praktyk dziennikarskich dołączyła jeszcze konieczność sprawdzania faktów i kontrowania narracji i twierdzeń propagowanych w upolitycznionych mediach komercyjnych. Niniejszy artykuł poświęcony jest retoryce nowego gatunku kontrdziennikarstwa cyfrowego. Przedstawia wyniki analizy strategii retorycznych i erystycznych zidentyfikowanych w krótkich filmach rozpowszechnianych przez popularne na kanały YouTube, za pomocą których dziennikarze krytykują bądź kontrują doniesienia medialne dotyczące kampanii prezydenckiej w USA w 2020 r. Analiza ukazuje wybrane sposoby używane przez youtuberów-dziennikarzy, gdy omawiają oni oficjalne narracje medialne, przedstawiają kontrargumenty i krytykę, uzupełniając to weryfikowaniem stanu faktycznego, ujawnianiem dowodów, czy podawaniem alternatywnych wyjaśnień. Jednocześnie kontrdziennikarstwo nie jest wolne od erystyki, która może wpłynąć na odbiór kwestii politycznych przez widzów.
Czytaj artykuł: https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/517/288.
Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 8, No 1 (2021), pt. Retoryka nowych mediów/nowych wyzwań Rhetoric of new media/new challenges.
Redaktorka numeru: Katarzyna Molek-Kozakowska.
Zobacz cały numer: https://www.resrhetorica.com
(fot. Pixabay)