– W niniejszym artykule zajmujemy się dyskursywną reprezentacją osób transpłciowych w nowych mediach i chcielibyśmy przedstawić pewne strategie dyskursywne, które odgrywają rolę w określeniu, kto jest „prawdziwym” transpłciowym – piszą dr Michaela Fikejzová i dr Martin Charvát z Metropolitan University in Prague.
Abstrakt
The aim of this article is to provide an analytical introduction upon the ways of representation of transgender minority in new media. Through rhetorical analysis of selected content related to two high-profile transgender YouTubers, we identified five building blocks of given discourse: reduction of a structural problem to a personal one, reduction of a person’s reality to feelings, tokenization, psychiatrization of transgender identity, and ingroup gatekeeping.
Artykuł pochodzi z „Res Rhetorica”, Vol 9, No 2 (2022), pt. Retoryka wizerunku publicznego/Rhetoric of the public image.
Redaktorki numeru: Anna Bendrat, Elżbieta Pawlak-Hejno
Zobacz cały numer: https://resrhetorica.com
(fot. Pixabay/ralfskysegel)