[Res Rhetorica] „Wykryto adblocka!” Retoryka komunikatów namawiających do odblokowania reklam
 /  RR: polecane artykuły / [Res Rhetorica] „Wykryto adblocka!” Retoryka komunikatów namawiających do odblokowania reklam
[Res Rhetorica]  „Wykryto adblocka!” Retoryka komunikatów namawiających do odblokowania reklam

[Res Rhetorica] „Wykryto adblocka!” Retoryka komunikatów namawiających do odblokowania reklam

„Uwaga, wykryto AdBlocka!” Jak często, widząc tego typu okienko dialogowe, zastanawiają się Państwo nad jego ekonomicznie motywowaną illokucją? W najnowszym numerze „Res Rhetorica” refleksję na ten temat proponuje w swoim artykule dr Ewa Modrzejewska.

Abstrakt

Nasze czasy charakteryzuje szybka ewolucja środków i sposobów komunikacji. Za sprawą internetu pojawiają się (i znikają) gatunki perswazyjnych tekstów użytkowych. Do nich zaliczam komunikaty namawiające do odblokowania reklam. Celem nadawcy tychże komunikatów jest przekonanie internauty do zrezygnowania, przynajmniej w przypadku danej strony internetowej, z tzw. Adblocka (nazwa pochodzi od najpopularniejszego tego typu oprogramowania AdBlock), gdyż dzięki wyświetlanym reklamom serwis zarabia pieniądze. W artykule analizuję korpus 50 tego typu przykładów, głównie polskojęzycznych, używając aparatu badawczego retoryki. Na tej podstawie omawiam cechy gatunkowe oraz wyróżniające się strategie argumentacyjne, które – jak wynika z analizy – można rozmieścić w układzie wyznaczonym przez dwie osie: potencjalnych strat lub zysków oraz sprawczości, którą może się cechować nadawca lub odbiorca. W rezultacie przedstawiam obraz współczesnych komunikatów namawiających do odblokowania reklam w internecie.

Całość tutaj.

Życzymy miłej lektury!

(fot. Unsplash)

POLSKIE TOWARZYSTWO RETORYCZNE

Jako członkowie Towarzystwa reprezentujemy bardzo różne dyscypliny (m.in.: polonistykę, filologię klasyczną, neofilologię, językoznawstwo, historię, filozofię, socjologię). Są wśród nas doświadczeni badacze, jak i początkujący pracownicy nauki. Są teoretycy i praktycy, wykładowcy akademiccy, nauczyciele szkół średnich, pracownicy działów PR, logopedzi, specjaliści w dziedzinie komunikacji.

Subskrybuj newsletter

Subskrybując newsletter wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Retoryczne (ul. Oboźna 8; 00-332 Warszawa) w celu otrzymywania informacji o działalności naukowej PTR. W każdej chwili przysługuje Ci prawo wglądu do Twoich danych oraz cofnięcia wyrażonej zgody.

KONTAKT

Ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
(Instytut Polonistyki Stosowanej UW)

retoryka.ptr@gmail.com

Skip to content