środa
5 styPodsumowanie roku 2021 w „Res Rhetorica”
Za nami kolejny pracowity rok. Jak zwykle opublikowaliśmy terminowo cztery numery zróżnicowane tematycznie:
- 1/2021 Retoryka nowych mediów/nowych wyzwań| Rhetoric of new media/new challenges (red. Katarzyna Molek-Kozakowska),
- 2/2021 Retoryka ekologii w kulturze wizualnej/ Rhetoric of Ecology in Visual Culture (red. Anna Bendrat, Katarzyna Paszkiewicz),
- 3/2021 Retoryka (re)prezentacji/ Rhetoric of (re)presentation (red. Ewa Modrzejewska),
- 4/2021 Współczesne teorie retoryczne/ Contemporary Rhetorical Theories (red. Agnieszka Kampka, Marta Kobylska).
W numerach tych ukazało się 30 recenzowanych artykułów naukowych – 14 w języku polskim i 16 w języku angielskim.
Oprócz artykułów związanych z tematem numeru publikowane były teksty w dziale Varia oraz nowo otwartym dziale – Rhetorica inter alia. Ukazywały się także recenzje książek poświęconych retoryce i komunikacji perswazyjnej oraz relacje z ważnych wydarzeń naukowych związanych z retoryką.
Wśród naszych autorów znaleźli się badacze z Polski (z kilkunastu ośrodków naukowych) i całego świata, 14 autorów zagranicznych związanych jest z uniwersytetami z Austrii, Chorwacji, Filipin, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Rumunii, Stanów Zjednoczonych, Szwecji i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Wysoka jakość naszego czasopisma (100 pkt. wg listy ministerialnej) możliwa jest tylko dzięki wsparciu i zaangażowaniu recenzentów. W 2021 roku pomagało nam 64 recenzentów. 34 to naukowcy z polskich ośrodków z całego kraju, 30 – z zagranicy (Chorwacji, Czech, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Korei Płd., Niemiec, Norwegii, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch).
Najpopularniejsze artykuły miały między 560 a 860 wyświetleń, a wśród nich znalazły się:
- Waszkiewicz i in., Queerness of Hallyu 2.0: Negotiating Non-normative Identities in K-pop Music Videos
- Paszkiewicz, Cinema and Environment: The Arts of Noticing in the Anthropocene
- Karimova, Exploring Visual Framing Strategies, Sentiment, and Product Presentation Modality in Instagram Posts of Fashion Influencers
- Jankosz, Perswazyjna funkcja werbalnych i niewerbalnych metafor na przykładzie konferencji polskiego rządu podczas tzw. trzeciej fali epidemii COVID-19
- Bogunia-Borowska, Politycy na okładkach tygodników społeczno-politycznych w latach wyborów prezydenckich 2015 i 2020. Analiza tygodników „Sieci” i „Newsweek”
- Słomka vel Słomiński, Przekłady i parafrazy „Vitae Regum Polonorum” Klemensa Janicjusza od XVI do XVIII wieku – sposoby kreowania wizerunku doskonałego władcy
- Wiora i in., Rhetorical strategies of counter-journalism: How American YouTubers are challenging dominant media election narratives
- Nowak-Teter, Krytyczne studia nad dyskursem mediów publicznych na przykładzie „Wiadomości” TVP 1
- Benitez, Telepathic Visions: On Alvin Yapan’s An Kubo sa Kawayanan (2015)
- Kampka, Retoryka identyfikacji online. Na przykładzie koreańskiego zespołu BTS
Na rok 2022 zaplanowane są numery dotyczące retoryki rzeczy, retoryki wizerunku publicznego oraz retoryki racji i emocji.
Więcej na: www.ResRhetorica.com